חדשות

פעוט איבד את שמיעתו בעקבות הידבקות בחיידק מנינגוקוק

מתחילת השנה דווחו למשרד הבריאות 18 מקרים של דלקת קרום המוח בעקבות הידבקות בחיידק | יו"ר איגוד רופאי הילדים: "יש חיסון נגד מנינגוקוק מסוג B אך הוא לא בסל התרופות"

אשפוז ילדים. צילום אילוסטרציה

פעוט בן שנה ושלושה חודשים איבד את שמיעתו לאחר שנדבק בחיידק מסוג מנינגוקוק ("החיידק האלים"). דיווח על כך פורסם הבוקר (ג') לראשונה בתכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב. מתחילת השנה התקבלו במשרד הבריאות דיווחים על 18 מקרים של דלקת קרום המוח בעקבות הידבקות במנינגוקוק.

הפעוט הובא לחדר המיון בבית החולים קפלן ברחובות עם תסמינים של מחלת חום ולאחר שאובחן עם מחלה ויראלית, שוחרר לביתו. יממה לאחר מכן מצבו החמיר והוריו חזרו עימו לבית החולים, אז אובחן כי נדבק בחיידק. התחלואה בעקבות ההידבקות במנינגוקוק הביאה בסופו של דבר לפגיעה בשמיעה שהסתיימה בהתחרשות.

המקרה אירע לפני כחודש וחצי ודווח למשרד הבריאות. תוצאות הבדיקות העידו כי אכן היתה הידבקות בחיידק האלים שעלול לגרום במקרים חמורים לזיהום בדם, לדלקת קרום המוח, לתחלואה קשה ואף למוות.

פרופ' יחיאל שלזינגר, מומחה ברפואת ילדים ובמחלות זיהומיות והמנהל הרפואי בבית החולים וילף לילדים, "שערי צדק", סיפר בתכנית הבוקר על שלושה מקרים נוספים של הידבקות ילדים בחיידק המנינגוקוק שטופלו בבתי החולים בחודשים האחרונים. "ילד אחד הגיע לצערנו לבית החולים ללא רוח חיים, הוא התחיל את המחלה בבית והמהירות שזה תקף אותו היתה כזאת שכשהוא הגיע זה היה מאוחר מדי. ילד אחר שהיתה לו דלקת קרום המוח הבריא במהירות רבה - זה הצד השני של הספקטרום, וילדה קטנה בת כחודשיים, שהיתה מאושפזת שבועות ארוכים עם סיבוכים קשים של דלקת קרום המוח, ברוך השם יצאה הביתה". 

יו"ר איגוד רופאי הילדים, פרופ' צחי גרוסמן, הסביר בתכנית הבוקר כי יש חיסון נגד מנינגוקוק מסוג B אך הוא לא הוכנס לסל התרופות וכי כיום הורים יכולים לרכוש את החיסון נגד מנינגוקוק בקופות החולים. עוד הוסיף כי זה שנים אין מומחה ברפואת ילדים בוועדת הסל.

לדברי גרוסמן, "בישראל ניכרת עלייה בשכיחות של מחלות זיהומיות מידבקות בקרב אוכלוסיות שגרות בצפיפות כמו החברה החרדית והערבית, דבר המאפיין תחלואה במנינגוקוק, שעלת ופוליו".

חיידק המנינגוקוק נמצא באופן רגיל בלוע של כ-20% מהילדים ובמרבית המקרים אינו גורם למחלה, אך עלול להפוך לאלים, להביא לתגובה דלקתית קיצונית ולהידרדרות מהירה. סיבוכים בעקבות תחלואה עלולים לגרום לאובדן שמיעה בגלל דלקת הפוגעת בעצב השמיעה וכן נזקים לגפיים ולבעיות עצביות שונות.

נושאים קשורים:  פרופ' צחי גרוסמן,  דלקת קרום המוח,  פרופ' יחיאל שלזינגר,  חיסון נגד מנינגוקוק,  מנינגוקוק B
תגובות