COVID-19 עולמי

תחזית: נגיף הקורונה יהיה תופעה קבועה ברוב מדינות העולם

מומחים לאפידמיולוגיה סבורים שגם אם הנגיף יהפוך לאנדמי, הוא יהיה פחות קטלני בעתיד וניתן יהיה להתמודד עימו בעזרת חיסונים שיעודכנו באופן קבוע

מגיפץת הקורונה בהודו. צילום: wintelineproductions.com/ שאטרסטוק

פרופ' דייויד היימאן (Hyman), מומחה ומרצה לאפידמיולוגיה ומחלות מידבקות בבית הספר להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון, העריך אמש (ב') כי יותר ויותר מתבססת הדעה שנגיף הקורונה עלול להיות תופעה קבועה ברוב מדינות העולם, כלומר בעיקר אנדמי.

"ככל שחולף הזמן ועוד אנשים נדבקים בנגיף ומפתחים חסינות מסוימת, או שמתחסנים, יש לצפות להתפרצויות קטנות יותר של המחלה, שיהיו פחות קטלניות אך עדיין מסוכנות. הן הפכו לאנדמיות ולמדנו לחיות איתן, ועתה אנחנו לומדים לבצע הערכות לסיכונים מפני הידבקות במיוחד עבור אלה שאנחנו רוצים להגן עליהם", התבטא פרופ' היימאן בראיונות לכלי תקשורת בארה"ב ובבריטניה.

הערכה זאת עשויה להצביע על עתיד המגיפה. מדענים מקווים שגם אם הנגיף יהפוך לאנדמי הוא יהיה פחות קטלני וניתן יהיה להתמודד עימו בעזרת החיסונים, אך אלה צריכים להתעדכן באופן קבוע כדי לתת מענה לוריאנטים שהנגיף יפתח. "לפחות בעתיד הנראה לעין, לא נראה שנגיע לחסינות עדר מלאה נגד הנגיף", ציין פרופ' היימאן.

בשלבים המוקדמים של מגיפת הקורונה, שהחלה לפני 16 חודשים, התעוררה תקווה שהעולם יגיע יום אחד לחסינות עדר - הנקודה שבה אין מספיק בני אדם שניתן להדביק באופן שיאפשר לנגיף להתפשט בקלות. אולם, התקווה הקשורה בחסינות העדר פוחתת לנוכח גל שני של מגיפה הזורע כעת הרס בהודו, כאשר הנגיף נמצא במגמת עלייה במדינות רבות - מאסיה ועד אמריקה הלטינית.

המומחים שבים ואומרים כי התרשמו שהנגיף המקורי משתנה מהר מדי וכי גירסאות חדשות ומידבקות יותר שלו מתפשטות בקלות רבה. בשלב זה מבצע החיסונים הגלובלי מתקדם לאט מדי. לכן, המשמעות היא שאם הנגיף ימשיך להשתולל כך ברוב העולם, הוא יהפוך לאנדמי וזה סיכון שתמיד קיים לגבי מחלות מסוג זה.

"זו ההתפתחות הטבעית של מחלות מידבקות רבות בקרב בני אדם, כמו שחפת ו-HIV", הסביר פרופ' היימאן, בעבר חבר בשירות המעקב האפידמיולוגי של ה-CDC, בכיר בארגון הבריאות העולמי. "המחלות הללו הפכו לאנדמיות ולמדנו לחיות איתן".

החיסונים נגד נגיף הקורונה פותחו אכן במהירות חסרת תקדים בהיסטוריה של החיסונים, אך הפצתם ברחבי העולם מתקדמת כאמור לאט ויש טענות שגם באופן לא שוויוני: מדינות עשירות אוגרות חיסונים, ואילו המדינות העניות יותר מתמודדות עם אתגרים לוגיסטיים בהפצת מנות החיסון שהן מצליחות להשיג. כמו כן, במדינות רבות אוכלוסיות לא קטנות חוששות להתחסן. מספר יחסית קטן של מדינות, רובן מדינות אי, שאליהן לא הגיעו חיסונים, מצליחות במאמצים רבים לשמור את הנגיף תחת שליטה.

כמו כן, כדאי לשים לב גם לעניין הבא: מספר מקרי ההידבקות החדשים המתגלים מדי יום בעולם עדיין קרוב לשיא עולמי, אך מספר המתים היומי החל יורד בהשוואה לשיא בחודש פברואר. דפוס התנהלות זה נוגד את המגמה שזוהתה לאורך המגיפה, לפיה רבים מתו זמן קצר לאחר שתועדה עלייה גדולה במספר הנדבקים. לכן, אם מגמה זו תימשך, גם היא עשויה להצביע על העתיד שבו הנגיף יהיה אנדמי ופחות קטלני וניתן להתמודד עימו בעזרת החיסונים שיעודכנו בקביעות.

נושאים קשורים:  19-COVID,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  חיסונים,  אפידמיולוגיה
תגובות