חדשות

בג"ץ דחה עתירת חברות הפארמה לביטול איסור מפגשי תועמלנים-רופאים

יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי, לרופאים: "סכסוך העבודה שהוכרז בנושא עומד בעינו ואין לקיים הוראות חוזר המנכ"ל, כל עוד לא יגיעו הצדדים להסכמות"

פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י. "נחצה קו אדום שחייבים לתת עליו את הדעת". צילום: ביה"ח קפלן

בג"ץ דחה אתמול (ד') את עתירת "פארמה ישראל" - ארגון הגג של 21 מחברות הפארמה הבינלאומיות הפועלות בישראל - לביטול נהלים חדשים של משרד הבריאות, שפורסמו בחוזר מנכ"ל ונכנסו לתוקף ב-1 בנובמבר, בכל הנוגע למפגשי רופאים-תועמלנים.

עם זאת סוכם בפסק הדין כי משרד הבריאות יבחן את יישום החוזר ושני הצדדים יבחנו את הוראותיו לאורך זמן. בג"ץ קבע עוד כי חיוב התועמלנים לעבור קורס באתיקה יהיה בגדר המלצה.

העתירה הוגשה לפני כחודש בתגובה לחוזר מנכ"ל משרד הבריאות שבו סעיף אחד שקומם עליו את חברות הפארמה וגם את ההסתדרות הרפואית (הר"י) - הסעיף האוסר קיום מפגשים בארבע עיניים בין אנשי השיווק של חברות התרופות, התועמלנים, לבין רופאים, אלא אם התקבל לכך אישור ממנהל המוסד הרפואי. מפגשים שיקיימו הרופאים בקבוצות - מותרים. מטרת האיסור: לשלול אפשרות לשיקולים זרים בקבלת ההחלטות של הרופאים בהקשר למוצרים שמוצגים לפניהם על ידי התועמלנים.

משרד הבריאות והר"י מקיימים בשבועות האחרונים דיונים על סעיפי החוזר כדי לנסות ולהגיע להסכמות. אלו טרם הושגו ולפיכך הורה יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי במכתב לכלל הרופאים, שלא לקיים את החוזר.

הר"י הכריזה לפני חודש על סכסוך עבודה, אך הקפיאה את כוונתה לשבות כל עוד מתנהל מו"מ עם משרד הבריאות. פרופ' חגי שב והגדיר את הדרישה לקבל דיווחים אודות פעילות הרופאים כ"תואמת התנהלות של משטרים אפלים ומטילה דופי בציבור שלם של רופאים". לכן כתב השבוע במכתבו: "סכסוך העבודה שהוכרז בנושא עומד בעינו ואין לקיים את הוראות חוזר המנכ"ל, כל עוד לא יגיעו הצדדים להסכמות".

השבוע דחה בג"ץ עתירה נוספת של הר"י שתבעה להוסיף עוד 350 מיטות אשפוז בשנה לבתי החולים בישראל, בעוד שמשרד הבריאות מתכוון על תוספת של כ-200 מיטות בלבד. שופטי בג"ץ פסקו שאינם יודעים להתערב בענייני תקציב, וכי אין מדובר בפגיעה של זכות יסוד.

נושאים קשורים:  בג"ץ,  חוזר מנכ"ל משרד הבריאות,  עתירה,  תועמלנים,  מפגשי רופאים-תועמלנים,  פארמה ישראל,  חברות התרופות,  חדשות,  פרופ' ציון חגי
תגובות
07.12.2018, 10:00

בקיצור - ״שמים עלינו קצוץ״.
המצחיק הוא שבחרנו ב״מקצוע חופשי״. ומה נותר חופשי בו?
מזה שנתיים וחצי, מאז תחילת יישום חוק ההסדרים, פוגעים בנו בשיטת הסאלאמי בחופש העיסוק, בחופש הפרנסה וכעת גם בחופש הדיבור.
ישראל היא אמנם לא משטר אפל אבל הממשלה הנוכחית המצטיינת בלצרוח ״שיוויון ונגישות״ למטופלים היא זאת שדרדרה את מערכת הבריאות לשפל שכמותו לא חווינו עשרות שנים. הממשלה הזאת מצליחה אף לסמא את עיני הציבור במצגי שווא של ״יש לנו רופאים משובחים ורפואה מצויינת״, והציבור מתמוגג.
האמת - יש לנו רפואה ״על הפנים״.
רפואה אינה רק כישורי הכירורג לאחוז באזמל הניתוחים אלא השירות שמקבל המטופל מרגע אשפוזו ועד החלמתו המלאה. על המכלול הזה אומרים האמריקנים it sucks ולא צריך לתרגם.
הנושא של התועמלנים הוא שולי והחלטת הבג״צ לא ״מחזיקה מים״ - אין דרך לאכוף את ההחלטה ואם ארצה להפגש עם תועמלן אוכל לעשות זאת מחוץ לכתלי המוסד הרפואי. שיוכיחו שזאת אינה פגישת רעים או שיחת חולין... אין לבזבז על זה אנרגיה.
חסר מיטות אשפוז ותקני עובדים הוא דבר שראוי לההרג עליו. רופא אינו יכול לקחת את האחריות הראויה למשימותיו במצב הזה. על זה ראוי להשבית את מערכת הבריאות באופן מיידי!!!
שימוש ברופאים גמלאים להשלמת החסר הוא עוד ״הברקה״ מטומטמת של משרדי האוצר והבריאות. אני יודע מאיפה זה בא - הם מקווים לשלם לרופאים הגמלאים ״גרושים״ עבור העסקתם.
אילו היתה המדינה מעניקה לרופאיה יחס ראוי, אני משוכנע שרופאים רבים היו מתגייסים אפילו בחינם לעזרה בבחינת ״צו 8״. אבל... לאור היחס המעליב והמשפיל לו זוכים הרופאים אני לא הייתי נוקף אצבע עד שהמדינה לא תשנה את יחסה לרופאים.

אנונימי/ת
07.12.2018, 13:35

בושה שמכל הנושאים הבוערים במערכת הבריאות ובתנאי העסקה של הרופאים הר״י בוחרים להכריז סכסוך עבודה על נושא של רגולצית יחסי פארמה והרופאים. כרגיל משרתים את החתולים השמנים ולא את רוב ציבור הרופאים ( שמממנים את הארגון הזה) מעבר לעובדה שזו תקנה שבלתי אפשרי לאכוף אולי כדאי לעצור ולחשוב האם מעורבות היתר של הפארמה ונציגיהם באמת בעייתית...

אנונימי/ת
07.12.2018, 16:34

הר"י לא מתאים לכם. כתועמלנית, ה"מקצוע" הזה מיותר. נצלו את ההזדמנות והצטרפו אל משרד הבריאות לשינוי התפקיד המבזה של בעלות תארים שחברות הפארמה משתמשות בהן ככוח עבודה זול ומנוצל. אף רופא לא לומד מאיתנו ואם יש כזה שצריך ביולוגית כדי לקרוא pi של תרופה ולחפש מחקרים בpubmed עדיף שיחזור לבית הספר לרפואה. אין מקום לשיווק. יש ויש מקום לשירות הנלווה למטופלים המשתמשים בתרופה דרך הצוותים הרפואים.
כלוב הזהב הזה לא טוב לא לרופאים, לא לתעמלניות ולא למטופלים. הוא טוב רק להנהלת הפארמה.

אנונימי/ת
07.12.2018, 18:26

לפי תגובתך, במקרה הטוב לא היית נציגה רפואית יום אחד בחייך. במקרה הרע אין לך דבר ולא חצי דבר לחפש במקצוע זה אם את חושבת שתפקידך לקרוא pi לרופאים. דומה הדבר לרופא משפחה שטוען שהוא מיותר כי כל תפקידו לרשום אנטיביוטיקה למטופלים.

אנונימי/ת
07.12.2018, 22:52

שניכם צודקים רופא המשפחה שנהיה פקיד מדפסת למרשמים והתועמלנית שהפכה מכינה PI לרופאים שניכם מיותרים , אבל רופא המשפחה גדול מזה אבל הוא צריך להיות ראוי ויש מעט כאלו והתועמלנים גם הם נחוצים מאד כי הרופאים לא יקראו בעצמם חומר ולא יגיעו עולם לחידושים בלי התעמולה, יותר גרוע בלי החברות הללו באמת היינו חוזרים לרפואה של ארבעת הליחות מימי איכא

אנונימי/ת
07.12.2018, 23:07

ברור, חבויים פה ניצול, שקר, וסוג של שוחד

אנונימי/ת
08.12.2018, 09:41

וואו, הבורות... אני יכול למנות תהליכים שהנעתי על ידי עבודה מקצועית אינטינסיבית, הן בקהילה והן בבתי החולים, שהובילו לתוצאות ששיפרו לאין ערוך את מצבם של המטופלים. ללא עבודתי תהליכים אלו היו מתרחשים על פני שנים רבות, אם בכלל, הרגלי הרישום היו נשארים ישנים שלא לומר עתיקים. עבודתי נעשית ללא שוחד וללא אתיקה בעייתית, אלא מקצועית ועניינית בלבד. לומר שנציגים רפואיים אינם חיוניים להתקדמות הרפואה כפי שהיא קיימת בישראל מבחינת עומס העבודה, חוסר בתקנים, תקציבים מגוחכים לכנסים והתקדמות מקצועית, מבקש שהרפואה פה תחזור 30 שנה אחורה

אנונימי/ת
07.12.2018, 22:56

לא חסרה אפילו מיטה אחת בבתי החולים בישראל אולי הגזמתי חסרות כמה אבל בטח לא מאות ובטח לא בתוספת שנתית, את הכסף צריך להשקיע בטיםול בקהילה להעיף את השיטה של קופות חולים ששלוחות למיון על כל דבר אלא נותנות טיפול .
לא חסר מיטות חסר שכל במערכת.

08.12.2018, 19:01

תגובות מעניינות ומלמדות. כל אחד מציג את נקודת מבטו.
אז למה האנונימיות??