פודקאסט

ד"ר מיה גוטפריד: "חולה במצב תפקודי טוב - אציע לו טיפול משולב. חד משמעית"

מנהלת המכון האונקולוגי ב"מאיר" בראיון ל-Doctalk: "אימונותרפיה בסרטן הריאות זו מהפכה של ממש. אנחנו רואים תוצאות שלא חלמנו עליהן עד לפני כמה שנים". האזינו לתכנית המלאה

29.03.2019, 16:42
פרק 32 - ד"ר מיה גוטפריד

ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת המכון האונקולוגי בביה"ח מאיר, התארחה ב-Doctalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל בהנחיית מאיה רונן והילה קורח. ד"ר גוטפריד התראיינה במסגרת סדרת פרקים מיוחדת שעוסקת באימונותרפיה בסרטן - התגליות החדשות והמפתיעות בתחום, סיפורי מקרה מרגשים, עדכוני גייד-ליינס ועוד.

•להאזנה לחלק ב' - עם ד"ר ולריה סמניסטי

"התגלית שחשפו שני אנשים חכמים, ביפן ובארה"ב, לפיה הקשר בין PD-1 ל-PDL-1 מונע מתאי ה-T לעבוד ולזהות את הסרטן כגוף זר, ולכן יש לפרק את הקשר ביניהם - היא שהביאה לפריצת הדרך שאנו חווים כיום, ועליה הם קיבלו כמובן פרס נובל" אמרה ד"ר גוטפריד, "התגלית הזו הביאה לפתיחת המחקרים הקליניים בסרטן ריאה".

"במשך שנים שיעור ההישרדות בסרטן ריאה נותר זהה. כיום אנחנו רואים שיעורי הישרדות שלא חלמנו עליהם בעבר. זו מהפכה של ממש"

"אנחנו רואים עבודות כיום עם תוצאות פשוט מדהימות. למשל, עם היסטולוגיה של Squamous cell carcinoma, שהראתה יתרון בכל הפרמטרים ואף נכנסה לגייד ליינס האמריקאים ממש בשבועות האחרונים. כלומר, ללא קשר לרמת ה-PDL-1 בתאים, ארצה להציע למטופל את הטיפול המשלב אימונותרפיה וכימותרפיה. חד משמעית. כמובן, בתנאי שהוא במצב תפקודי טוב כי יש לקחת בחשבון את הרעילות".

"היה לי מקרה של מטופלת, אחת הראשונות בארץ שטופלה בקיטרודה, ב-2015", שיתפה ד"ר גוטפריד, "היא נכשלה ב-2 קווים של טיפול כימי ואני הצעתי להפסיק טיפול, אך בנה התעקש שננסה קיטרודה, למרות שהזהרנו שזה עלול גם לפגוע כי היא במצב תפקודי נמוך - מסכת חמצן, כסא גלגלים וכו'. כעבור שבוע היא הגיעה למחלקה ואני אפילו לא אמרתי לה שלום כי לא זיהיתי אותה. הייתה על הרגליים, עם אודם. זה היה שוק. מעולם לא ראיתי תגובה כל כך מהירה. הפסקנו לה טיפול לפני 3 שנים וכרגע היא עדיין ב-Complete response".

"במשך שנים שיעור ההישרדות בסרטן ריאה נותר זהה. כולנו זוכרים את עקומת ההישרדות המפורסמת שהייתה מאוד עלובה, לא משנה איזה שילוב תרופות ניסו. כיום אנחנו רואים שיעורי הישרדות ואחוזי תגובה שלא חלמנו עליהם בעבר. זו מהפכה של ממש. אנחנו עוד לא משתמשים בביטוי Cure, אבל יכול להיות שעוד נשתמש בזה בעתיד".

לו"ז האזנה:

4:27 סרטן ריאות - אפידמיולוגיה

8:21 אבחון ובירור מולקולרי

11:17 PDL-1 - המהפכה שהביאה פרס נובל

19:37 תופעות לוואי - פרופיל שלא הכרנו

21:15 הטיפול המשולב

26:26 סיפור מקרה - החולה שהפתיעה את ד"ר גוטפריד

31:13 סיפור מקרה- מטופל עם MSI High

33:30 תיאום ציפיות עם המטופל

36:20 מה צופן העתיד

האזנה נעימה!
לכל הפרקים של Doctalk

התכנית הוקלטה באולפני SPS

הפרק בתמיכת חברת MSD

נושאים קשורים:  פודקאסט,  אימונותרפיה משולבת,  אימונותרפיה,  סרטן ריאה,  ד"ר מיה גוטפריד