חדשות

הר"י תכיר בתואר מומחה של רופאי משפחה ותיקים שעלו מצרפת לישראל

הרופאים העולים לא יידרשו לעבור שוב מסלול הכשרה מעבר לתקופת ההתאמה הנדרשת. שינוי המדיניות יביא ככל הנראה לעלייה של מאות רופאי משפחה ולשילובם במערכת הבריאות בארץ

ההסתדרות הרפואית (הר"י) החליטה להכיר בתואר מומחה של רופאי משפחה ותיקים שעלו מצרפת לישראל לצורך עבודה כמומחים בתחום זה. ההחלטה נתקבלה במטרה להסדיר את קליטתם של רופאים עולים מצרפת. לשם כך קיימה הר"י דיונים עם "עמותת גבהים" של קרן רש"י ובתום עבודת מחקר שהוצגה להר"י על ידי העמותה, נתקבלה ההחלטה.

על פי ההערכה, השינוי בעמדת הר"י סולל את הדרך לעלייה לישראל של מאות רופאי משפחה ושילובם במערכת הבריאות בארץ. הם לא יידרשו לעבור מחדש את כל מסלול ההכשרה מעבר לתקופת ההתאמה הנדרשת.

דוברות הר"י מסרה כי שני תנאים הוצבו להכרה זאת: האחד, ניסיון מוכח של עשר שנים ומעלה בעבודה כמומחים בתחום רפואת המשפחה בצרפת. התנאי השני, הכרה במומחיותם של אותם רופאים עולים על ידי לשכת הרופאים הצרפתית, המקבילה למועצה המדעית של הר"י.

עד כה מאות רופאי משפחה מצרפת נדרשו להתמחות במשך שנה במרפאה של אחת מקופות החולים ולאחר מכן לעבור בחינות לשם קבלת רשיון להעסקתם כמומחים בתחום רפואי זה. הרופאים שעלו טענו כי הדרישות הללו הציבו חסם משמעותי בדרך להשתלבות במערכת הבריאות בישראל וגם ראו בכך החמרה בתנאי העסקתם כמתמחים, בהשוואה לדרישות התמחות של רופאים אחרים.

עוד טענו כי קושי נוסף שבו נתקלו הוא הקצאה מצומצמת, יחסית, של תקנים להתמחות של רופאים עולים על ידי הקופות, מהחשש שרבים מהם לא יעברו את המבחן שנדרשו לו. התוצאה היתה שרבים מאותם רופאים עולים נאלצו להסתפק ברשיון עבודה בישראל במעמד של "רופא כללי" ולא כמומחה. משמעות הדבר: שכר יותר נמוך וקושי במציאת עבודה.

עוד הודיעה הר"י על יוזמה מצידה לבחון בשנית פניות של רופאים עולים מצרפת שלא הוכרו כמומחים בעבר וכן בקשות חדשות מרופאים המתכננים עלייה לישראל מאותה מדינה. כיום, כ-100 רופאים מומחים ברפואת משפחה עלו מצרפת וההערכה היא שההחלטה החדשה תביא לעלייתם של עוד 500.

בעניין החסמים שעליהם הלינו הרופאים העולים מסרה הר"י כי "החסמים שבהם נתקלו הרופאים הוותיקים בלטו במיוחד לנוכח העובדה שרופאי משפחה צעירים יותר, שהוסמכו בצרפת מאז 2007, הוכרו כמוסמכים לעבוד כמומחים בתחום בישראל, וזאת על רקע רפורמה שהופעלה בצרפת והפכה לראשונה את רפואת המשפחה למקצוע המקנה תואר מומחה".

מתכנית "עולים מדיקל" בעמותת גבהים של קרן רש"י, שעסקה בנושא הזה כדי לייצג את הרופאים העולים, נמסר: "עתה, רופאי המשפחה מצרפת מקבלים תמריץ משמעותי לעלות ולהשתלב כאן בתחום מומחיותם. מערכת הבריאות הישראלית תקבל לשורותיה כוח אדם רפואי איכותי ומנוסה, שעשוי להקל על המחסור ברופאי משפחה בארץ".

בעמותת גבהים ביקשו לציין כי "התהליך איננו מסתיים בזה: בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות ועם הר"י, נמשיך לסייע וללוות את הרופאים העולים שייהנו מההחלטה בתהליך קליטתם ובהשתלבותם בתעסוקה. אנו מציעים לכל רופא שעשוי להיות מושפע מהשינוי הזה ייעוץ מקצועי לפני פנייה למועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית".

נושאים קשורים:  רופאים עולים,  רופאי משפחה,  לשכת הרופאים הצרפתית,  חדשות,  הר"י,  עמותת גבהים
תגובות
אנונימי/ת
04.06.2018, 17:07

מה שחשוב זה להבטיח ידע נאות בשפה העברית. מי שלא יכול לתקשר עם המטופל ולא יכול לנסח סיכום ביקור סביר, לא יכול לעסוק במקצוע.

אנונימי/ת
05.06.2018, 01:32

הרי הרי , ארגון מחורבן